به گفته کارشناسان، دو مقوله ای که در حال حاضر مبنای فعال سازی «جهش تولید» است، نخست ایجاد زیرساخت مناسب برای بهره مندی از مشارکت و حمایت مردم در تولید داخلی با جذب نقدینگی در بازار سرمایه و بانک ها و در مرحله بعد، استفاده از ظرفیت و دانش جوانان برای تولید.
هدف هر کسب و کاری ایجاد و حفظ مشتری است. زمانی که اهمیت تکریم مشتری و توجه به نیاز مصرف کننده به خدمات و محصولات جدید در جهش تولید و رونق فروش و خدمت به مردم به عنوان یک ارزش در جهت ارتقا و ارتقای برند تولیدی و سازمان های اقتصادی مشخص شود و تشریح شد، سازمان هایی که در این موقعیت قرار دارند در هسته خود قرار دارند. به گونه ای که هر سازمان ضمن خلق محصولات جدید، خدمات باکیفیت و ارزشمندی را به مشتریان ارائه دهد که علاوه بر رضایت، وفاداری مشتریان را به دنبال خواهد داشت. در گذشته شرکت ها بیشتر به دنبال سود و افزایش حاشیه سود بودند، به همین دلیل هدف از فروش یا آموزش فروشنده صرفاً کسب درآمد بود. اما با پیچیدگی روزافزون بازارها و افزایش رقابت، ادبیات جدیدی در زمینه فروش پدید آمده است به طوری که فروش در ادبیات بازاریابی امروزی اغلب از دیدگاه مردم (مشتریان) مورد بحث قرار می گیرد. زیرا اگر می خواهیم به فروش موفقی دست یابیم باید شناخت بهتری از نیازها و دیدگاه های مشتری داشته باشیم و در راستای علایق مشتری قدم برداریم.
امروزه با تغییر سلیقه مشتری، تولیدکنندگان باید بتوانند به نیازهای جدید مشتریان پاسخ دهند. با استفاده از ترفندها و ابزارهای خاص می توان مشتریان را حفظ کرد. مهمترین ابزار بازاریابی برای بازاریابان ارتباط مستمر با مشتریان، ارائه خدمات با کیفیت و مناسب و نظارت بر حرکات رقبای است که با ارائه محصولات جدید و خدمات نوآورانه به سمت بازاریابی حرکت می کنند. بازاریابی به معنای حفظ مشتریان موجود و ترغیب آنها به خرید بیشتر و ادامه خرید از طریق ایجاد رضایت و خوشحالی در بین مصرف کنندگان کالا و خدمات است. در واقع بازاریابی مهارت رضایت مشتری است و به همین ترتیب برای مشتری مداری، تولید ارزش و سوددهی راه گریزی نیست مگر اینکه «فرهنگ صنعتی» در سازمان و جامعه تقویت شود. اگر فرهنگ صنعتی به درستی اجرا شود، شاهد شتاب در توسعه صنعتی خواهیم بود. در واقع کاربرد فرهنگ صنعتی باعث تسریع توسعه صنعتی می شود. «فرهنگ صنعتی» رویکردی خردمندانه و ارزشمند به فناوری و صنعت به منظور ایجاد و اجرای صنایع با ارزش افزوده بالا به منظور دستیابی به اهداف استراتژی ملی، تولید، اشتغال مولد، رفاه ملی و غیره است. «تکامل فرهنگ صنعتی» در جامعه زمانی رخ خواهد داد که نهادهای مذهبی، اجتماعی و دانشگاهی با دلسوزی به این هدف کمک کنند. یکی از ویژگی های مطلوب فرهنگ صنعتی، دموکراسی در طراحی محصولات و فرآیندها به منظور دستیابی به رضایت و جهت دهی مشتری است. حقوق مشتری یکی از اصولی است که موسسات و شرکت ها باید به هر هدفی که دارند برای جلب رضایت مشتریان خود رعایت کنند. این الزام از دستورات الهی برای حفظ کرامت انسانی، از انگیزه های شرعی و اجتماعی و از ضرورت تأمین منافع سازمانی برای کسب سود مناسب ناشی می شود. در واقع، معیار واقعی ارزش و برند یک شرکت در نزد جامعه و صاحبان آن، رضایت مشتری است و بدون رضایت مشتریان و سایر ذینفعان، هیچ کسبوکاری نمیتواند دوام بیاورد، شغل ایجاد کند یا جان افرادی را که ناچارند نجات دهد. در آن کار کنند و به مردم خدمات ارائه دهند. یک سازمان مشتری مدار بدون برقراری ارتباط مناسب با مشتریان خود نمی تواند به موفقیت دست یابد. در عصر امروز که دنیا کیفیت مدار و مشتری مدار است، مشتری سرمایه سازمان هاست و مشتری مداری اساس تمامی فعالیت های تجاری و اقتصادی خواهد بود. در این زمینه جذب کارکنان اخلاق مدار و مشتری مدار ضروری است.
در دنیای امروز مشتری مداری و تکریم مشتریان و ذینفعان یک رویکرد استراتژیک است. به خصوص سازمان ها یا شرکت هایی که به دنبال حفظ مشتریان فعلی و شناسایی و جذب مشتریان جدید هستند باید به این موضوع نگاه ویژه ای داشته باشند و یکی از استراتژی های اساسی که می توانند برای متمایز ساختن خود از سایر رقبا استفاده کنند، ارائه مداوم کیفیت خدمات برتر است. برای مشتریان. بسیاری از سازمان ها و شرکت ها به این نکته مهم پی برده اند که ارائه نظر و سلیقه مصرف کننده و ارائه محصولات و خدمات باکیفیت می تواند مزیت رقابتی را برای آنها به همراه داشته باشد. مزیتی که منجر به افزایش سود و توسعه برند می شود برای دستیابی به این امر کافی است به انتظارات مشتری در مورد کیفیت خدمات ارائه شده پاسخ مناسب داده شود. با شناخت و توسعه فضای کسب و کار، تعاریف مختلفی از مشتری مداری ارائه شده است که یکی از آنها به شرح زیر است: «مشتری مداری به معنای تولید و عرضه کالا یا ارائه خدمات با محوریت مشتریان، به منظور جلب رضایت آنها از طریق ارائه عملی، نیازهای عاطفی و منطقی متقاضیان
بنابراین جهش در تولید، توسعه فروش و افزایش سود تنها در صورت درک نیازها و سلیقه ها و ایجاد ارزش برای مشتریان یا به عبارتی مشتری مداری و دموکراتیزه سازی در تولید محصولات جدید محقق می شود.
* شهرام شیرکوند – برنده 33 مقام برتر جشنواره های بین المللی و ملی روزنامه نگاری و خبرگزاری های کشور
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249527/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%AC%D9%87%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF