در سال های اخیر با برگزاری گسترده مراسم اربعین در سراسر کشور، احساس کمبود اتوبوس در کشور رو به افزایش است. برای کاهش مشکلات این بخش قرار بود تعدادی اتوبوس به کشور وارد کند اما اکنون که کمتر از دو ماه به چهلمین سال جاری باقی مانده است، اتفاق خاصی در زمینه واردات رخ نداده است. اتوبوس های فرسوده و واردات این خودروها همچنان محدود به کاغذبازی، مصوبات و بوروکراسی اداری است.
سال گذشته زمزمه هایی مبنی بر واردات اتوبوس به کشور برای رفع نیازهای این بخش شنیدم و در اردیبهشت ماه سال گذشته هیات وزیران بر اساس پیشنهاد مشترک وزارت ایمنی مجوز سفارش 2000 اتوبوس از وزارت ایمنی را صادر کرد. وزارتخانه های ایمنی، راه، شهرسازی و دولت.
یک سال بعد، در اردیبهشت ماه امسال، هیات وزیران موافقت وزارت امنیت را برای ثبت سفارش 2000 اتوبوس بین شهری با عمر مفید کمتر از 5 سال اعلام کرد. اکنون که این تصمیم به گمرکات کشور رسیده است، گمرک قوانین واردات اتوبوس را اعلام کرده است.
قوانین واردات اتوبوس اربعین
گمرک ایران در اطلاعیه ای قوانین واردات اتوبوس (کمتر از 5 سال) ویژه اربعین را اعلام کرد. گمرک ایران طی اطلاعیه ای ضوابط واردات اتوبوس از محل مصوبه شماره 24297/ت 62567 هجری شمسی مورخ 16/02/1403 هیات وزیران از طریق نمایندگانی که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات راهداری و حمل و نقل زمینی تنظیم شده است را ابلاغ کرد. به تایید دفتر خودروهای صنایع وزارت حراست می رسد. در این اطلاعیه چنین آمده است:
1- برای تعرفه های 87022000 و 87024000 و 87021000 وضعیت نمایندگی تحت عنوان اتوبوس اربعین بر اساس مصوبه هیئت وزیران به شماره 24297/ت62567 مورخ 1303/02/16 ایجاد شد.
2- در صورت انتخاب مورد ذکر شده در مرحله اول در پرونده ثبت درخواست، مجوز ارزی اداره صنعت خودرو فعال می شود و مسئولیت صدور پروانه ارزی بر عهده این دفتر خواهد بود از کنترل سهمیه واردات معاف است. علاوه بر مجوز ارزی فوق الذکر، اخذ مجوزهای فنی از سازمان صنعت خودرو و سازمان حمل و نقل جاده ای و زمینی، الزامات شناسه کالا و تاییدیه خدمات پس از فروش توسط دفتر فنی، مهندسی و نگهداری وزارت حراست می باشد. در ضوابط ثبت درخواست از محل این بند.
3- منابع ارزی مجاز در بند فوق «صادرات خود»، «صادرات شخص ثالث»، «ارز خود» و «ارز شخص ثالث» است. اگر منبع ارزی غیر از آن انتخاب شود، ادامه روند امکان پذیر نخواهد بود.
4- سال ساخت اتوبوس ها باید کمتر از 5 سال باشد در غیر این صورت ادامه روند امکان پذیر نخواهد بود.
چه کسی مسئول کیفیت پایین اتوبوس های وارداتی است؟
مهم ترین نکته در تایید واردات اتوبوس را می توان در سال ساخت آن ها دانست; اتوبوس ها با چه تضمینی قرار است وارد ناوگان بین شهری شوند و تا چه حد می توان به وضعیت فنی این خودروها امیدوار بود؟ شخص یا سازمانی که این خودروها را معاینه فنی و تایید می کند کیست؟
از آنجایی که این اتوبوس ها تا 5 سال در ناوگان کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و بخش قابل توجهی از عمر مفید آنها گذشته است، باید دانست که برای خدمات، تعمیرات و تامین قطعات یدکی آنها چه برنامه ای در نظر گرفته شده است. در صورت وجود قرار است کشور در شرایط فعلی با بحران ارزی مواجه باشد و صنایع داخلی در تامین ارز با مشکل مواجه شوند اگر برای واردات خودروهای کوتاه مدت هزینه شود، ناوگان متضرر خواهد شد مصرف کنندگان نهایی نیز متضرر خواهند شد.
به بهانه تحویل سریع؛ سهم داخلی به واردات رسید
از سوی دیگر واردات اتوبوس برای مراسم اربعین تا امروز بیش از یک سال به طول انجامید و هنوز به مرحله نهایی شماره گذاری خودروها نرسیده است.
بهانه واردات خودرو و عدم ثبت سفارش از تولیدکنندگان داخلی همواره عرضه سریع خودرو از طریق واردات بوده است. اگر قرار بود تامین اتوبوس از طریق واردات با نتیجه مبهم بیش از یک سال به طول بینجامد، خود خودروسازان داخلی توانستند تولید کنند و با نتایج بهتری نیاز بازار خودروهای درون شهری را تامین کنند.
خودروسازان که همواره تحت فشار تحویل سریع خودرو بوده اند، همواره از سازمان های ذیربط خواسته اند 3 تا 6 ماه قبل از تحویل سفارشات خود را ثبت کنند تا آنها نیز امکان سفارش و خرید قطعات یدکی و تولید را داشته باشند. این در حالی است که طرفین قرارداد همیشه به دنبال اتوبوس های آماده بودند تا بهانه ای برای واردات داشته باشند، اما اکنون شاهدیم که واردات تنها 2000 دستگاه اتوبوس بیش از 12 ماه طول کشید در شرایطی که همین تعداد اتوبوس توسط خودروسازان داخلی قابل خریداری است. نرخ ارز پایین و تا یک سال.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249803/%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%82%D8%B1%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%DA%AF%D9%85%D8%B1%DA%A9