آینده دنیای تجارت؛ برق یا هیدروژن؟

در راستای استفاده از سوخت‌های پاک و ذخایر سوخت‌های فسیلی، شرکت‌های خودروسازی جهان در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای طراحی و تولید محصولات با استفاده از سوخت هیدروژنی داشته‌اند. در سال‌های اخیر، شرکت‌های خودروسازی به‌طور گسترده‌ای مسیر خود را به سمت استفاده از سوخت‌های پاک تغییر داده‌اند و در حال حاضر تولید خودروهای برقی بسیار محبوب شده است. در این مورد برخی کارشناسان آینده دنیای خودرو را در سوخت هیدروژنی می دانند و معتقدند با وجود توسعه استفاده از سوخت های الکتریکی، سوخت هیدروژنی در سال های آینده به محبوب ترین و فراگیرترین خودرو تبدیل خواهد شد. صنعت تولید خودروهای تجاری نیز از این وضعیت مستثنی نیست، زیرا محصولاتی را به بازارهای جهانی معرفی کرده است که نمونه ای از تلاش برای استفاده از نمونه های اولیه هیدروژن است. تویوتا در جدیدترین گام، نسخه هیدروژنی پیکاپ هایلوکس را معرفی کرد; این شرکت خودروسازی قبلا از مدل های هیدروژنی دیگری در بخش های دیگر رونمایی کرده است.

تویوتا چندین خودرو را با سوخت هیدروژنی تامین می کند

تویوتا که در سال های اخیر دو کامیون آلفا و بتا را با استفاده از سوخت هیدروژنی طراحی و ارائه کرده بود، اخیرا از نسخه هیدروژنی هایلوکس مجهز به موتور سدان رونمایی کرد. این پروژه که توسط دولت بریتانیا تامین می شود، بخشی از برنامه 70 میلیون پوندی دولت برای توسعه خودروهای بدون آلایندگی برای مصارف مختلف در این کشور است.

این نسخه از اوایل سال 2022 در حال توسعه بوده و با استفاده از سیستم سلول سوختی نسل دوم تویوتا ساخته شده است. این سیستم مشابه سیستم Mirai برد بیش از 590 کیلومتر را برای هایلوکس فراهم می کند.

این پروژه توسط بخش بریتانیایی تویوتا و با همکاری شرکت‌های مهندسی فنی بریتانیایی مانند ریکاردو، ETL و D2H توسعه داده شد و تیم تحقیق و توسعه اروپایی تویوتا نیز در این پروژه مشارکت داشت.

در مجموع، این برنامه 11.3 میلیون پوند بودجه از صندوق عمومی دریافت کرده است که این پروژه را طی سه سال تامین می کند و آینده بیش از 250 شغل در سراسر بریتانیا را در دهه آینده تضمین می کند.

HVS در بریتانیا بر تولید خودروهای تجاری با سوخت هیدروژن متمرکز شده است

خودروساز بریتانیایی HVS که در زمینه تولید خودروهای هیدروژنی فعالیت می کند، برای اولین بار در ابتدای سال 2023 از تراکتور هیدروژنی خود رونمایی کرد. این تراکتور HGV 40 تنی دارای کابینی چشمگیر و موتوری منحصر به فرد است. با باک پر، خودرو می تواند تا 600 کیلومتر (370 مایل) را طی کند و در 20 دقیقه سوخت گیری کند. HVS با تمرکز بر طراحی و توسعه خودروهای هیدروژنی در سال 2017 در گلاسکو تاسیس شد. شاسی این خودرو کاملا جدید و حول محور پیشرانه هیدروژنی طراحی شده است. سیلندرهای هیدروژن تحت فشار، پیل های سوختی، سیستم ذخیره انرژی و محور عقب همگی مهندسی الکتریکی هستند.

از مزایای اصلی این تراکتور می توان به افزایش راندمان سوخت در مسیرهای طولانی، ارگونومی فضایی داخل کابین و دسترسی بهتر و سریعتر به کنترل های داخل کابین اشاره کرد. در موتور این تراکتور از سیستم پیل سوختی و سیستم ذخیره انرژی استفاده شده است. یک سیستم بازیابی انرژی جنبشی در این خودرو تعبیه شده است تا هنگام ترمزگیری یا کاهش سرعت، انرژی خودرو دوباره تولید شود. همچنین زمان سوخت گیری این کامیون بسیار کمتر از باتری ها و خودروهای برقی است.

آلمانی ها پر از کامیون های هیدروژن هستند

شرکت Quantron آلمان سال گذشته از کامیون هیدروژنی به نام QHM FCEV رونمایی کرد. کامیون هیدروژنی Quantron QHM FCEV یک توسعه عظیم در برد با برد تا 1500 کیلومتر است. مدیران این شرکت بر این باورند که از این کامیون برای حمل و نقل های طولانی مدت استفاده زیادی می شود. کوانترون QHM FCEV به دو پیل سوختی 120 کیلوواتی مجهز شده است. این مخازن با قرار دادن مخازن در پشت کابین می توانند تا 116 کیلوگرم هیدروژن ذخیره کنند و با یک بار سوخت گیری تا 1500 کیلومتر برد دارند.

سفارش این کامیون از اواسط ماه گذشته آغاز شد. کامیون های الکترونیکی سنگین به عنوان تریلر الکتریکی، نیمه تریلر، نیمه تریلر تخلیه کننده یا میکسر بتن با حداکثر کارایی با صدای کم و بدون آلایندگی استفاده می شود. یک بسته آیرودینامیک اختیاری نیز برای تمام انواع Quantron QHM FCEV موجود است که سازنده می‌گوید برد را ده درصد دیگر بهبود می‌بخشد.

بزرگترین قرارداد صادرات کامیون هیدروژن بین چین و استرالیا

رسیدن به کربن صفر مستلزم استفاده از خودروهای سبز است. در این راستا استرالیا به عنوان بزرگترین خریدار خودروهای هیدروژنی برای رسیدن به کربن صفر در سال های آینده رتبه بندی شده است. این کشور در ماه های اخیر بزرگترین قرارداد خرید کامیون های هیدروژنی را با چین امضا کرد. بر اساس این قرارداد صادرات 147 دستگاه کامیون ویزدام به استرالیا در دستور کار قرار دارد. این توافق باعث افزایش نفوذ برند Wisdom Motor در صحنه بین المللی می شود.

این شرکت از زمان آغاز به کار خود متعهد به استفاده مداوم از مواد، فناوری ها و فرآیندهای جدید بوده است. با تاکید بر طراحی سبز، تولید و حمل و نقل، محصولات هیدروژنی این شرکت در بازارهای خارج از کشور مانند ژاپن، بریتانیا، آلمان و استرالیا شناخته شده است. مقامات استرالیایی نیز همکاری با این شرکت را برای دستیابی به کربن صفر در آینده مهم توصیف کردند و معتقدند تقاضا برای حمل و نقل سبز در حال افزایش است.

کامیون های مقصد استرالیا مجهز به سیستم سوخت هیدروژنی از 110 کیلووات تا 400 کیلووات با حداکثر برد 1000 کیلومتر هستند که آنها را برای حمل و نقل بین شهرها و مسیرهای طولانی منطقه ای مناسب می کند. این کامیون ها همچنین دارای فناوری پوشش فیبر کربنی بدنه Wisdom Motor و سیستم کنترل یکپارچه Wisdom Motor هستند. همراه با سیستم سنجش فیوژن چند سنسور 360 درجه، ترکیبی عالی از انرژی سازگار با محیط زیست و تجهیزات حمل و نقل هوشمند را ارائه می دهد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245945/%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%86%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری