آیا رانندگی و داشتن ماشین کلاسیک جرم است؟

ما باید اعتبار پکان را به عنوان یک میراث فرهنگی حفظ کنیم

چندنی پچه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم رونمایی از اولین گواهینامه بین المللی خودروهای کلاسیک، بیکان را یک نوستالژی ملی توصیف کرد و گفت: علیرغم پیشرفت های صورت گرفته، خودروهای دیگری جایگزین بیکان شده اند، اما ارزش دارد. و اعتبار به عنوان یک میراث فرهنگی باید حفظ شود.

ازتولا ضرغامی ادامه داد: استوک خاطرات چندین نسل را دارد، مردم خاطرات زیبایی از این خودرو دارند و با آن زندگی کردند.

وی درباره عملکرد صنعت خودرو در چند سال گذشته گفت: شرکت ایران خودرو یک سرمایه ملی محسوب می شود که باید در کنار سایر شرکت های سازنده خودروهای باکیفیت که حق مردم است تولید و عرضه کند.

در ادامه این مراسم، رئیس مرکز خودرو و جهانگردی ایران نیز در مراسم رونمایی از اولین شناسنامه بین المللی خودروهای کلاسیک گفت: مرکز خودرو و جهانگردی اقدامات زیادی در حوزه خودرو برای گسترش گردشگری و فرهنگی انجام داده است. در کشور.”

وی افزود: با حضور رئیس فیفا از اولین کارت شناسایی بین المللی خودروهای تاریخی در ایران رونمایی شد که دارندگان آن می توانند از طریق آن در مسابقات و رویدادهای بین المللی شرکت کنند.

صوفی ادامه داد: حدود 80 کشور عضو فیوا هستند و ایران نیز عضو سی ام است و از این پس با توجه به گسترش همکاری های بین المللی، صاحبان خودروهای پلاک تاریخی می توانند از مزایای این پلاک بهره مند شوند. “.

تدو پراستریس، رئیس فدراسیون بین‌المللی خودروهای تاریخی نیز به جاذبه‌های ایران در این زمینه اشاره کرد و افزود: مفهوم خودروهای تاریخی از نظر FIA خودرویی است که بیش از 30 سال قدمت دارد و اصالت خود را حفظ کرده است. . به صورت روزانه استفاده نمی شود. بنابراین این وسیله نقلیه یک میراث تاریخی محسوب می شود و سازمان های بین المللی مانند اتحادیه اروپا و یونسکو آن را می پذیرند و ما در فیفا نقش خود را در حفظ آن داریم.

پراستریس ادامه داد: اولین خودرویی که در ایران تولید شد پکان بود و باید در زمره میراث تاریخی قرار گیرد و این انتخاب بسیار مناسبی است.

بررسی آثار کلاسیک از منظر حقوقی و مستند

خودروهای کلاسیک بدون توجه به زمان تولید، مدل و تعداد سیلندر قابل حمل بوده و هیچ تفاوتی با سایر خودروهای داخلی یا وارداتی ندارند. اما خودروهای کلاسیک موجود در بازار ایران را می توان از نظر قانونی و مستند به چهار گروه مجزا تقسیم کرد.

گروه اول، کلاسیک های رسمی و قانونی خیابانی هستند که از نظر خرید و فروش رسمی و تبدیل تفاوت چندانی با خودروهای معمولی داخلی یا خارجی در روز بازار ندارند. مانند سایر خودروهایی که بیش از پنج سال عمر دارند نیاز به معاینه فنی معتبر و پرداخت عوارض شهرداری دارند. دسته دوم پلاک های سفید کلاسیک هستند که با وجود داشتن مدارک معتبر همچنان از پلاک قدیمی و قدیمی استفاده می کنند.

به عبارت دیگر این دسته از خودروهای کلاسیک (یا موتورسیکلت ها) در زمان طرح ملی تعویض پلاک در این فرآیند شرکت نداشتند و امروزه از آنها به عنوان خودروهای پلاک سفید یا پلاک قدیمی یاد می شود. این کلاسیک ها صرفاً به عنوان ملک شخصی و به صورت سند (بدون ثبت محضری) قابل واگذاری بوده و از نظر قانون بیع مانند اموال عادی مانند لپ تاپ و دوچرخه معامله می شود و امکان معامله وجود ندارد. به صورت رسمی منتقل شود. تردد این دسته از خودروهای کلاسیک به دلیل نداشتن پلاک رسمی ملی جرم تلقی می شود اما در اختیار داشتن و حمل قراردادی آن مشکلی ایجاد نمی کند.

مجموعه بعدی با نام کلاسیک های مهاجر شناخته می شود. داستان کلاسیک ها از اینجا به بعد کمی پیچیده می شود. خودروهای کلاسیکی هستند که مدارک هویتی و اثبات وجود آنها در سامانه ملی کشور موجود نیست. این گروه از خودروها معمولاً به عنوان مهاجر شناخته می شوند.

خودروهایی که فاقد سابقه حضور رسمی در سامانه ثبت احوال کشور هستند و سندی دال بر اصالت و مالکیت آنها وجود ندارد و به جرات می توان گفت که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده اند و در نتیجه وارد کشور شده اند. هیچ سند رسمی دال بر ترخیص یا وجود آنها وجود ندارد و در خیابان های کشور وجود ندارد. حتی داشتن این مجموعه از خودروهای کلاسیک جرم محسوب می شود چه برسد به رانندگی با آنها. حمل و نقل این نوع خودروها به صورت قراردادی و دست به دست انجام می شود زیرا غیرقانونی بودن آنها در مراحل ثبت نام رسمی مشخص می شود و در صورت کشف، خودرو توقیف و مالک آن تحت تعقیب قضایی قرار می گیرد. دسته دیگر کلاسیک ارتقا یافته نام دارد. این خودروهای کلاسیک به موتورهای استاندارد ثبت شده کارخانه مجهز نیستند.

به عبارت دیگر موتور این خودروها به هر دلیلی با مدل دیگری (معمولاً مدل مدرن یا قدرتمندتر) جایگزین شده است و به این فرآیند، تعویض موتور یا تعویض موتور می گویند.

در فرآیند تعویض موتور برای این خودروها دو روش وجود دارد. روش اول؛ روش رسمی قابل ثبت و کاملا قانونی است. اما راه دوم؛ جایگزینی موتور با تعداد سیلندر بیشتر (چهار تا شش سیلندر، شش تا هشت سیلندر و …) غیر قانونی است که از نظر قانونی امکان ثبت رسمی وجود ندارد. رانندگی با این خودروها جرم محسوب می شود و مجازات خواهد شد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245902/%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D9%85%D9%84%DA%A9-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%88%D8%A8-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری