آیا ارزهای آزاد شده روند واردات خودرو را سرعت می بخشد؟

افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد در روز گذشته ادامه داشت، بنابراین هر روز بلاتکلیفی در مورد زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار افزایش می یابد. دیروز هم خبری از چند ماشین خارجی مانده در گمرک از گذشته شنیدم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این خصوص با بیان اینکه برخی خودروهای وارداتی از گذشته در گمرک مانده و برخی نیز تازه وارد شده است، گفت: در صورتی که صاحب کالا و گمرک در ارزیابی این خودروها به توافق نرسند. این خودروها به عنوان اموال متروکه اعلام و در مزایده عمومی به فروش می‌رسد.»
اکنون که بازار خودرو به شدت به واردات خودروهای خارجی نیاز دارد، اعلام شده است که بخشی از وجوه مسدود شده در کشور طی روزهای آینده به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر واریز خواهد شد.

در این زمینه این سوال مطرح می شود که آیا ارزهای آزادسازی شده برای واردات خودرو استفاده می شود؟ اگرچه در ایران تحریم هایی علیه صنعت خودرو اعمال شده است، اما واردات خودروهای کامل در فهرست تحریم ها قرار نگرفته است. به همین دلیل می توان از ارزهای آزادسازی شده برای واردات خودرو به کشور استفاده کرد.

بنابراین سیاست گذار می تواند در صورت تمایل بخشی از ارزهای آزادسازی شده را برای تسریع در روند واردات خودرو هزینه کند. به خصوص اینکه ورود خودرو به کشور روند خوبی ندارد و واردات خودروهای فرسوده نیز به زودی انجام می شود.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی رئیس سازمان ملی استاندارد، تا امروز 5000 دستگاه خودرو وارد گمرکات کشور شده است. در حالی که قرار بود بر اساس وعده مسئولان سابق وزارت امنیت تا پایان خردادماه سال جاری 200 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. بنابراین در عمل تنها 2.5 درصد از خودروهای وعده داده شده (تا پایان خرداد ماه سال جاری) وارد کشور شده است.

در حال حاضر حدود 19 ماه از صدور مصوبه آزادسازی واردات خودرو، 16 ماه از لغو ممنوعیت واردات خودرو و 13 ماه از ابلاغ مقررات مربوطه می گذرد. اما روند ورود به کشور کند است و به روشی به نام قطره قطره صورت می گیرد.

تصمیم ممنوعیت واردات خودرو به منظور کمک به تنظیم بازار بود و سیاستگذار قصد داشت برای تامین تقاضا و کاهش قیمت، عرضه خودرو را از طریق واردات افزایش دهد.

همچنین گفته می شود ثبت نام حدود 35 هزار نفر برای دریافت خودروهای خارجی به پایان رسیده در حالی که تعداد بسیار کمی از خودروهای خارجی وارد کشور شده است.

سیاستگذار برای تحقق این تعهد چاره ای جز تسریع واردات از مبدا ارزی ندارد و شاید راه اندازی ارزهای بلوکه شده کشور فرصتی طلایی برای تسریع در واردات خودرو باشد.

نکته دیگر اینکه طی هفته های آینده مقررات واردات خودروهای فرسوده نهایی شده و پس از آن واردات خودروهای فرسوده نیز آغاز خواهد شد. البته واردات خودروهای فرسوده نیز نیازمند ارز است و از آنجایی که تصمیم گیرنده برای اجرای این قانون حساب ویژه ای باز کرده است، باید منتظر ماند و دید آیا بخشی از ارز آزادسازی شده به واردات خودرو تعلق می گیرد یا خیر. در سوال

BMW 730Li گران ترین خودروی خارجی بازار در یک روز گذشته است

دیروز همچنان شاهد رشد قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد بودیم. این در حالی است که خودروهای پریمیوم خارجی تا 50 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. اما در گروه خودروهای لوکس بی ام و 730Li با افزایش 500 میلیون تومانی بیشترین تغییر قیمت را در بین خودروهای خارجی در بازار آزاد به دست آورد.

خودروهای داخلی نیز دیروز شاهد کاهش قیمت از 1 تا 14 میلیون تومان بودند. پژو 207 پانوراما اتوماتیک (1402) با 14 میلیون تومان کاهش به 799 میلیون تومان، تارا اتوماتیک (1402) با 9 میلیون تومان کاهش به 773 میلیون تومان، پارس سال (1402) با 8 میلیون کاهش به 512 میلیون تومان و پژو 517 میلیون تومان رسید. قیمت تجهیزات هیدرولیک (1402) به 7 میلیون تومان کاهش یافت و قیمت آن نیز 583 میلیون تومان کاهش یافت.

همچنین در بین خودروهای چینی شاهد کاهش قیمت 2 تا 15 میلیون تومانی برای برخی مدل ها بودیم. جایی که نیوفیس جک S5 (1402) با 15 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 360 میلیون تومان، فینیکس تیگو 7 پرو اکسلنت (1402) با 10 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 630 میلیون تومان، هایما جدید. S5 (1402) 10 میلیون و یک میلیارد و 220 تومان کاهش یک میلیون تومان و ارزش الکرامه پرستیژ (1402) 5 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 990 میلیون تومان بوده است.

از سوی دیگر شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای لوکس خارجی بودیم. هیوندای سوناتا هیبریدی (GLS) با افزایش 50 میلیون تومانی به 4 میلیارد و 100 میلیون تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با 50 میلیون تومان افزایش به 4 میلیارد و 400 میلیون تومان و تویوتا CH-R کامل با 50 میلیون تومان افزایش. به 4 میلیارد 900 میلیون تومان، رنو کولئوس 50 میلیون تومان افزایش به 4 میلیارد و 300 میلیون تومان، رنو تالیسمان 50 میلیون تومان افزایش به 3 میلیارد و 400 میلیون تومان و نیسان جوک اسپرت با 50 میلیون تومان افزایش. به 3 میلیارد و 250 میلیون تومان رسید و فروخته شد.

همچنین شاهد افزایش 500 میلیون تومانی قیمت خودروهای لوکس خارجی بودیم. ارزش بی ام و 730Li کامل با 500 میلیون تومان افزایش به 16 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246071/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری