آوالون. مدلی لوکس تر از کمری

بد نیست بدانید که کمری یک برادر بزرگتر به نام آوالون دارد. آوالون در واقع سدان محبوب تویوتا در سگمنت سدان های فول سایز است که در سال 1994 وارد بازار جهانی شد و تا پایان سال 2023 در بازار آمریکا حضور داشت.این سدان محبوب همچنان در بازار کشورهایی مانند روسیه، هند می درخشد. مالزی، برزیل و البته چین و کشورهای عربی خلیج فارس. اما دیگر در بازار آمریکای شمالی موجود نیست. در مرحله بعد، آوالون را از نقطه نظر فنی بررسی خواهیم کرد.

ظاهری زیبا، اسپرت و مجلل

آخرین نسل تویوتا آوالون یا آخرین نسل این خودرو که با نام XX50 شناخته می شود، در واقع پنجمین نسل از سدان سایز بزرگ معروف تویوتا است. نسل پنجم این خودرو (به نام XX50) بر اساس پلت فرم TNGA: GA-K ساخته شده و از زبان طراحی جدید تویوتا استفاده می کند.

نسل پنجم آوالون که در ژانویه 2018 در نمایشگاه بین المللی خودروی آمریکای شمالی در دیترویت معرفی شد، اولین سدانی بود که به زبان طراحی جدید تویوتا مجهز شد. مهم ترین نکته در مورد نسل پنجم آوالون XX50 طراحی بسیار زیبا است که به آن ظاهر پیشرفته می گویند.

در واقع زبان طراحی جدید تویوتا به دلیل استفاده از تناسبات عالی در بدنه و استفاده از خطوط تیز، باعث شد تا محصولات این شرکت خسته کننده و جذاب نباشند.

با نگاهی به شکل نسل پنجم آوالون XX50 شاهد استفاده از خطوط شکسته ای هستیم که به صورت افقی از گلگیر جلو شروع شده و از روی دو درب خودرو می گذرد و تا انتهای درب عقب امتداد می یابد.

آوالون.  مدلی لوکس تر از کمری

یک خط تیز دیگر از بالا در پشت تا ابتدای چراغ های عقب ممتد کشیده شده است. استفاده از ترکیبی از سطوح صاف و چرخ های 18 و 19 اینچی به سدان فول سایز تویوتا شخصیتی روشنگر و جذاب بخشیده است.

ناگفته نماند که ستون C کشیده و سقف منحنی حس کشیده ای را در این سدان ایجاد می کند و طعم اسپرت این خودرو به لطف موقعیت کوپه فست بک دو چندان می شود. چهره آوالون شباهت زیادی به محصولات لکسوس دارد. البته این شباهت اجتناب ناپذیر است; از آنجایی که لکسوس برند لوکس تویوتا است و با توجه به موفقیت بزرگی که سدان های لوکس این برند کسب کردند، محصولات اسپرت لکسوس نیز مشابه طراحی این خودرو طراحی شدند.

چراغ های کشیده تزئین شده با ال ای دی های کریستالی و جلوپنجره بسیار بزرگ (مشابه محصولات لکسوس) حس هیجان، پویایی و طراحی تهاجمی را در این سدان ایجاد می کند.

در نمای عقب، طراحان تویوتا به اوج زیبایی رسیده اند. چراغ های متصل و کشیده با اندازه متمایز و چشم نواز را می توان مشاهده کرد (شبیه به سدان فول سایز لکسوس ES).

طراحان تویوتا به فکر ایجاد نسخه TRD برای آوالون و کمری هستند. نسخه TRD دارای لبه سپر جلو، جلوپنجره مشکی پیانو، دور آینه مشکی پیانو، رینگ های 19 اینچی، اسپویلر صندوق عقب، لبه سپر عقب، دیفیوزر و دو لوله اگزوز کروی بزرگ در دو طرف سپر است.

قلب قوی و کم مصرف

تویوتا آوالون برادر بزرگ کمری است و به همین دلیل از نظر فنی شباهت های زیادی با کمری دارد. دو موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر هوا و هیبریدی و یک موتور 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی در سدان فول سایز تویوتا استفاده شده است.

قدرتمندترین نسخه آوالون TRD است که دارای یک موتور 3.5 لیتری V-6 در زیر کاپوت (معروف به 2GR-FKS) است. این موتور 3456 سی سی 2GR-FKS یا 3.5 لیتری V6 دارای 24 سوپاپ روی دو میل بادامک DOHC است که از فناوری VVT-i یا تایمینگ متغیر سوپاپ هوشمند استفاده می کند.

حداکثر قدرت این موتور به 305 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه (rpm) و حداکثر گشتاور به 362 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه می رسد. مهمترین نکته در مورد این موتور این است که 285 اسب بخار قدرت و 345 نیوتن متر گشتاور با حداقل رتبه سوخت 88 اکتان در اختیار شما قرار می دهد.

با نگاهی به نمودار گشتاور در 4000 دور در دقیقه، می توانید 352 نیوتن متر گشتاور را تجربه کنید که برای چنین موتوری که فاقد سیستم توربوشارژر است، عالی است.

این مشکل موتور 2GR-FKS را نیز با سوخت و شرایط آب و هوایی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه کشورمان سازگار کرده و یکی از کم مصرف ترین موتورهای 6 سیلندر در بازار جهانی است.

این خودرو دارای گیربکس 8 سرعته اتوماتیک است که وظیفه انتقال نیرو و گشتاور را به چهار چرخ بر عهده دارد. طبیعتاً نسخه TRD دارای سیستم AWD است که از قفل الکترونیکی دیفرانسیل و محدود کننده لغزش دیفرانسیل نیز استفاده می کند.

بر این اساس این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون تنها به 5.2 ثانیه زمان نیاز دارد. همچنین به لطف برنامه‌ریزی جدید TCU، ساختار صفحه داخلی جدید، سیم‌پیچ‌ها و شیر برقی‌های جدید، تعویض دنده فوق‌العاده نرم و بدون تاخیر یا ضربه است. این مشکل باعث شد که این خودرو در سال 2020 امتیاز 9.2 از 10 را از GD Power در بخش رانندگی اسپرت و تجربه رانندگی کسب کند.

آوالون.  مدلی لوکس تر از کمری

یک نسخه مجلل تر و متمایزتر از کمری

برنامه طراحی و تولید آوالون در اواخر دهه 1990 در بازار ایالات متحده آغاز شد، زمانی که خودروهای سدان بزرگ و فول سایز مورد تقاضای ثروتمندان و البته علاقه مندان به خودروهای خانوادگی بودند. بر همین اساس، تویوتا یک سدان فول سایز را به مجموعه محصولات خود اضافه کرد که جادارتر و مجلل تر از کمری است.

آوالون به طور خاص برای مشتریانی طراحی و تولید شد که به دنبال گزینه‌ای لوکس‌تر از کمری هستند. بر این اساس، آمار فروش آوالون در ایالات متحده آمریکا از دسامبر 2005 تا پایان آگوست 2023 به 805413 دستگاه می رسد.

در سال 2022 تنها 12 هزار و 215 دستگاه از این خودرو در بازار رقابتی ایالات متحده فروخته شد، بنابراین تویوتا این خودرو را حذف و خانواده کراون را جایگزین آن کرد.

سطح راحتی و ایمنی

لیست بلند بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی در این خودرو وجود دارد. از جمله: 9 کیسه هوا (ایربگ زانو برای راننده و سرنشین جلو)، کروز کنترل هوشمند، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم بسیار پیشرفته جلوگیری از برخورد جلو و عقب، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم کمکی خروج از خط، سیستم نظارت هوشمند نقاط کور با تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار، سیستم پارک خودکار هوشمند، سیستم کمک رانندگی بزرگراه، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار کمربند ایمنی سرنشینان، سیستم خروج ایمن، نگه داشتن خودکار، سیستم کمکی بالا و پایین، دوربین 360 درجه با سه نمایشگر خودروی زیر، نمای عقب دوربین، دوربین ثبت رویداد، کنترل کشش، کنترل پایداری الکترونیکی، فرمان برقی، ورود بدون کلید (بدون کلید)، صندلی کودک ISOFIX، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای با دریچه، صندلی جداگانه برای سرنشینان عقب، جعبه خنک، شارژ بی سیم برای گوشی های هوشمند ، صندلی راننده برقی 10 جهته و صندلی برقی 6 جهته سرنشین جلو، سانروف برقی و آینه الکتروکرومیک. ناگفته نماند که ساختار بدنه جدید، ساختار بدنه و کیسه های هوا، آوالون را به بالاترین امتیاز ایمنی IIHS، یعنی TOP SAFETY PICK+ در سال های 2021 و 2022 رسانده است.

آوالون.  مدلی لوکس تر از کمری

پیشگام بودن در استفاده از زبان طراحی جدید تویوتا

یکی از دلایل موفقیت نسل پنجم تویوتا آوالون XX50 در بازارهای جهانی استفاده از المان های زبان طراحی جدید تویوتا است که باعث شد طراحی داخلی این سدان در آستانه سال تولیدش باشد.

بر این اساس نمایشگر ابزار دیجیتال 12.3 اینچی و صفحه نمایش افقی 10.25 اینچی در بالاترین سطح داشبورد به چشم می خورد که حسی مدرن را در کابین این سدان خوش نام ژاپنی ایجاد می کند. طراحی داشبورد ساده اما بسیار جذاب است. زیرا مشابه محصولات لکسوس است.

حس عدم تقارن در طراحی دریچه های جانبی ذوزنقه ای و طراحی دریچه های مرکزی مستطیلی سیستم تهویه مطبوع بر جذابیت فضای داخلی این سدان می افزاید. اگرچه طراحان تویوتا سعی کردند فضای داخلی آوالون را آرام و مدرن نگه دارند، اما خبر خوب این است که به لطف وجود دکمه های لمسی و پیانو در قسمت مرکزی داشبورد، حس بسیار خوبی به سرنشینان این خودرو منتقل می شود.

فرمان اسپرت با کاربری آسان تویوتا، همراه با طراحی صندلی های اسپرت جلو، گیربکس تمام اسپرت و تریم داخلی دو رنگ (کرم مشکی، نارنجی مشکی، مشکی قرمز یا مشکی قهوه ای) رانندگی هیجان انگیزی را به همراه دارد. .

دو پدل تعویض دنده کوچک ساخته شده از پلاستیک نرم با روکش مشکی پیانویی لذت رانندگی آوالون را دو چندان می کند. فراموش نکنید که طراحی داخلی آوالون در سال های 2019 و 2020 یکی از زیباترین طراحی های داخلی در دنیای خودروها بود. از سوی دیگر، طراحی سانروف بزرگ با نوار نورپردازی LED، فضای داخلی آوالون را بسیار جالب جلوه می دهد.

علاوه بر این، استفاده از پلاستیک های نرم و چرم ناپا و استفاده از سیستم فعال کاهش نویز، احساس آرامش را برای مسافران ایجاد می کند. کیفیت مواد داخلی تاییدی بر کیفیت بالای محصولات تویوتا است. این خودرو با فاصله بین دو محور 2870 میلی متر، طول 4978 میلی متر، عرض 1849 میلی متر و ارتفاع 1435 میلی متر، جادارتر از سدان هایی مانند هیوندای گرنجر (آزرا) و جنسیس G80 است .

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249823/%D8%A2%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%AF%D9%84%DB%8C-%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%B3-%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D9%85%D8%B1%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری